Uber vs. alverdens myndigheder – en kamp dømt til at blive tabt

Uber er til tælling. Anklager om at stjæle forretningshemmeligheder og afsløring af et kontroversielt kundespionprogram føjer sig til rækken af delebilselskabets kontroverser med myndigheder over hele verden. Kan Uber blive ved at overleve det store pres?

Uber står over for flere problematiske sager. Det gælder især beskyldninger i en lang række lande om mulige overtrædelser af lokale regler om arbejdsvilkår, taxakørsel og betaling af skat – ligesom historier om seksuelle krænkelser og diskrimination af kvindelige medarbejdere også har føjet sig til listen.

Den seneste Uber-nyhed drejer sig om deres mulige anvendelse af et særligt program kaldet “Grey ball”, der skulle forhindre kørsel med uønskede kunder. Programmet har muligvis været brugt til at undgå kørsel med betjente eller andre myndighedspersoner. Uber har efter afsløringen meddelt, at selskabet vil stoppe med at anvende programmet.

Uber har tilsyneladende brugt den viden, som selskabet får efter en kundes profiloprettelse, kreditkortoplysninger og smartphone-lokationer til på globalt plan at tjekke kreditkortoplysninger på betjente og holde øje med, hvor brugere færdes – for at konstatere, om der var tale om personer fra myndighederne, eller sammenholdt navnene med profiler på sociale medier. Efter sigende for at Uber kunne forhindre, at deres chauffører bliver taget i at køre ulovligt.

Forretningshemmeligheder fra Google
For nogle uger siden indledte Waymo, et datterselskab til det amerikanske moderselskab til Google, Alphabet, desuden en storstilet retssag med et omfangsrigt fogedforbud mod Uber for ulovligt at tiltage sig forretningshemmeligheder og data fra Googles fremskredne projekt om selvkørende biler.

Waymo har beskyldt en tidligere medarbejder, der nu arbejder for et datterselskab til Uber, for at have downloadet over 14.000 filer med fortroligt og beskyttelsesværdigt materiale og data til brug for udvikling af et helt særligt system til måling og bedømmelse af afstande og hastigheder mv.

Betaling af skat og ulovlig kørsel
I Danmark har Østre Landsret i nogle principielle sager i efteråret 2016 fundet, at Ubers chauffører bryder taxaloven. For nyligt har politiet i kølvandet på prøvesagerne herefter bebudet sigtelse af 1.500 Uber-chauffører for at køre ulovlig taxakørsel, og SKAT har offentliggjort oplysninger om 500 chaufførers manglende betaling af skat.

Næste skridt bliver en straffesag i Københavns Byret den 24. april 2017 mod selskabet Uber vedrørende en tiltale for medvirken til chaufførernes ulovlige kørsel. Anklagemyndigheden vil her nedlægge påstand om en bøde på 10.000 kr. for hver ulovlige kørsel. Med Ubers forretningsmæssige succes i tankerne kan det – hvis sagen går Uber imod – hen ad vejen blive til meget betydelige beløb, og Ubers problem kan i den forbindelse være selskabets meget nøjagtige registrering af enhver chaufførs aktivitet.

Mod alle odds
Under alle omstændigheder er Uber – også i Danmark – ude i uvejsomt terræn med en række vanskelige juridiske udfordringer forude, hvor det er vanskeligt på nuværende tidspunkt at forudsige resultatet.

Det er store myndighedskræfter, der er aktiveret i Danmark i kampen mod Uber, og i den gamle verden ville et så myndighedspresset selskab sandsynligvis have haft svært ved at overleve.  Men den juridiske kamp i de forskellige lokaliteter er tilsyneladende en integreret del af selskabets forretningskoncept, og igennem selskabets levetid har det vist sig at kunne stå imod selv betydelig modvind.

Uanset lokal modstand, herunder for tiden i Danmark, har Uber således udviklet sig til en meget stor og stærk international virksomhed med en stor økonomisk betydning i de lande, hvor selskabet agerer, og de mange brugere af Uber behøver næppe at frygte for selskabets globale overlevelse.

3 responses to “Uber vs. alverdens myndigheder – en kamp dømt til at blive tabt

  1. I Danmark må flere offentlige instanser sidde tilbage med røde ører. Her tænker jeg især på det offentligt/regionalt ejede Copenhagen Capacity og Invest in Denmark under udenrigsministeriet.
    Begge instanser har – på trods af at Uber straks blev politianmeldt af Trafikministeren/Trafikstyrelsen.
    Vi ser en nepotistisk forbindelse mellem offentlige styrelse på ministerielt niveau, og Uber i en sjælden set grad. Fx er firmaets talsmand Kristian Yde udklækket i Erhvervsstyrelsen under erhvervsministeriet, hvor han i sin tid arbejdede med at fjerne barrierer for Uber, hvilket resulterede i topjobbet hos Uber selv. At Ubers politiske indflydelse rager langt ind i ministerierne kunne også aflæses af Erhvervsministerens iver for at misinformere offentligheden, ved at betegne den ulovlige og dybt kapitalstærke Uber som deleøkonomi og samkørsel, noget man dig siden måtte rette til, så det afspejlede virkeligheden. Dette var uberspin, direkte styret af forbindelserne mellem uber og erhvervsstyrelsen/erhvervsministerierne. Også justitsministeriets meget forsigtige fremfærd overfor Uber synes præget at underliggende aftaler. Således var Uber-chauffører en periode fredet for bødeskrivning på et dekret direkte udstedt af politiets anklagemyndighed, og blev kun opdaget og efterfølgende ændret, ved et læk fra betjente med en tilgang til lov og orden, at man ikke skulle frede de kriminelle men sigte dem.

    Der kunne nævnes flere eksempler af tætte sammenhænge mellem Uber og det politiske system på allerhøjeste niveau, men Danmark savner effektive journalister der for alvor graver ned i de betændte forbindelser mellem ministerielle kardinalpersoner og virksomheden Uber.

    Dette tætte parløb er formentlig en god del af forklaringen på, at en virksomhed i 2,5 år har kunnet drives i Danmark helt uden et lovligt grundlag, og ingen i det udøvende magtsystem har fundet anledning til at gribe alvorligt ind. De ansvarlige for denne skandale øver sig i disse uger på stilleleg, for ikke at blive trukket med i faldet når Uber ramler, mens de stille håber, at den dømmende magt holder en hånd over den kriminelle tjeneste. Det sidste synes dog ikke at være tilfældet, så mon ikke der bliver kø ved håndvaskene i flere ministerier; udenrigsministeriet, justitsministeriet, skatteministeriet, transportministeriet og erhvervsministeriet.

  2. Der mangler (hjulpet i gang) efter Copenhagen Capacity og Invest in Denmark. Beklager kunne ikke efterfølgende redigere i den indsendte tekst.

  3. Det koncept som Uber har bragt til torvs kommer til at bestå. De har alle odds MED sig. Uanset i hvilket firma/navn, og hvor mange slåskampe der skal på tværs, så kan vi ligeså godt erkende at sådan er fremtidens taxa. Så kan man lide det eller ej.

    Lovgiverne kan forsinke implementeringen indtil det bliver pinligt (det er det allerede), og man kan forsøge at beskytte en døende race (taxavognmænd som vi kender dem), ligesom man gør med chauffører og cabotage-kørselsregler med alle mulige krumspring. Men vi ender hvor vi ender. Med et Uberlignende transportsystem, og i sidste instans biler kørt af sig selv eller af afrikanere eller andet godtfolk.

    Hvem er det så der belønnes ved at vi er så bagstræberiske? Vi kan altid sidde og sige at vi skal bevare den danske chauffør, den danske syerske, eller den danske murersvend. Men hvorfor egentlig? Der er da ingen fabrikker i Danmark der støber såler til kondisko – men vi har formentlig alle mindst ét par? Varer/ydelser finder vej til forbrugeren. Og SKAT? I et land hvor man kan smide 12+ mia ud med badevandet, skal man bare holde sin kæft om de her peanuts.

    Det jeg vil sige er, at politikernes opgave burde i højere grad være at gribe omstilling i luften – og arbejde på tilpasninger. Nej, jeg ønsker ikke arbejdsløse danskere, men hvorfor ikke bare indse og erkende udviklingen, og så handle proaktivt fremadrettet i stedet for det bagstræberi vi er vidner til?

    Grib de her mennesker hvis livsgrundlag forandres og skab et nyt for dem. Kom nu i gang! I stedet for at bilde folk ind at der er fremtid i at køre taxi eller lastbil som dansker. Det er jo håbløst, for det er der ikke. Og det er da endnu mere håbløst at have politikere som bygger værn omkring en fremtid som et barn kan forudse kommer til at ske alligevel. Se bare GLS eller transporterne for Nemli – man kan nærmest ikke kommunikere med chaufførerne for de er importeret fra de fjerneste egne i verden. Men de (GLS) har nærmest overtaget en del af pakkeverdensherredømmet.

    Og PS: Jeg har selv kørt som taxichauffør, og pps: jeg har aldrig taget en Uber. Så min bias er rimelig neutral. Jeg har bare set fremtiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *