Diesel-skandalen breder sig

Dieselskandalen i bilindustrien breder sig – for få dage siden blev det meldt ud, at de franske myndigheder vil indlede undersøgelser af den franske bilproducent bag bl.a. Citroën og Peugeot efter mistanke om snyd med software. Ifølge Le Monde drejer det sig om snyd med næsten 2 mio. biler, og bilproducenten Groupe PSA risikerer en bøde på op mod 50 mia. kr.

Skyldig eller ej, så bør ledelsen i den franske bilproducent tage et grundigt kig på de tyske konkurrenter, og hvilke konsekvenser det risikerer at få – ikke bare for virksomheden, men også for ledende medarbejdere.

Her er et opdateret overblik over den tyske del af dieselskandalen med de væsentligste milepæle i mulige straffesager mod en lang række af selskaberne i den tyske bilindustri:

  1. I september 2015 tilstod VW at have installeret en software, der muliggør fusk med målingerne af emission på op mod 11 mio. af sine biler. Siden er der gennemført en meget omfattende strafferetlig efterforskning i Tyskland og USA, herunder med fængsling af ledere i koncernen.
  2. Siden VW-skandalen begyndte at rulle for halvandet år siden, har flere større bilproducenter været genstand for tilsvarende undersøgelser. Senest har det amerikanske justitsministerium anklaget FiatChrysler for snyd med udledningerne fra 104.000 dieselmotorer. I midten af juli blev det offentliggjort, at Daimler også er relateret til diesel-skandalen om snyd med udledninger fra dieselmotorer. De tyske myndigheder har således i slutningen af maj 2017 ransaget 11 Daimler-adresser vedrørende svindel med Mercedes-motoren, herunder i C- og E-klassen igennem en periode fra 2008.
  3.  januar 2017 blev den tidligere direktør for VWs emissions compliance, Oliver Schmidt, under en ferie i USA fængslet og sigtet for 11 strafferetlige overtrædelser. Han blev bl.a. sigtet for at konspirere mod den amerikanske stat og risikerer fortsat op til 169 års fængsel. Oliver Schmidt mistænkes for at spille en central rolle i Volkswagens forsøg på at overbevise myndighederne om, at den overskydende udstødning var et resultat af tekniske problemer og ikke af snyd.
  4. I slutningen af juli kom den samlede tyske bilbranche i fokus på grund af kartelmistanke ved indgåelse af ulovlige prisaftaler. Daimler og VW har tilsyneladende allerede sidste sommer oplyst til de tyske myndigheder, at de sammen med en stribe af de øvrige store bilfabrikanter, herunder Audi, Porsche og BMW siden begyndelsen af 1990erne jævnligt har holdt møder med koordinering af aktiviteter, der bl.a. skulle relatere sig til teknologi, omkostninger og underleverandører, herunder efter sigende også de famøse emissions-kontroller.
  5. Kort tid efter kom det – for så vidt angår VWs produktion af Audi – frem, at medarbejdere i Audis afdeling for motorudvikling i Ingolstadt nord for München, allerede i 2013 havde udfærdiget et internt “bekymringsbrev”, der blev sendt op i systemet, herunder til VW-hovedsædet i Wolfsburg. Her blev det åbent beskrevet, at der var fare for, at softwaren, der bevidst simulerede en urealistisk lav udstødning, risikerede at blive opdaget af de amerikanske myndigheder. Audi-medarbejderne gjorde endvidere opmærksom på, at de oplysninger, man havde givet de amerikanske miljømyndigheder, var forkerte og mangelfulde.
  6. Der er siden kommet oplysninger frem om, at VW helt tilbage i 2009 sikrede sig et lån på tre milliarder kroner fra EU-banken EIB, som blev brugt til at udvikle den motor, som igennem de sidste par år har været omdrejningspunktet for VWs dieselskandale. Oplysningerne kom frem, efter at EUs antisvindel-enhed OLAF er gået ind i sagen. Det store lån fra EUs investeringsbank blev givet, med henblik på, at VW kunne udvikle en motor, der levede op til stigende miljøkrav fra europæiske og amerikanske myndigheder. Motoren, der blev udviklet, viste sig at leve op til kravene, når den blev testet. Men altså kun fordi, at en snydesoftware var blevet installeret.
  7. En ingeniør fra VW blev for få uger siden idømt 40 måneders fængsel ved en domstol i USA. Anklageren gik efter at få idømt den 63-årige ingeniør en nedsat straffen i forhold til de fem år, han normalt ville være idømt for samme forbrydelse, til tre års fængsel på baggrund af den pågældende medarbejders samarbejde med myndighederne. Det ønske har en føderal domstol i byen Detroit, efterkommet og lagt fire måneder oveni. Samtidig er den tiltalte idømt en bøde på 200.000 dollar. Ingeniøren havde forud for dommen erklæret sig skyldig, men har nu appelleret dommen.

Med den nye mistanke mod Groupe PSA har dieselskandalen tilsyneladende også spredt sig til Frankrig. Det bliver interessant at følge myndighedernes forsøg på afdækning af sagernes kriminelle aspekter i de forskellige lande – og hvilke selskaber og ikke mindst personer, der i sidste ende pålægges et strafferetligt ansvar. Der synes at være lagt op til, at der bliver sat nye standarder for rækkevidden af det strafferetlige ansvar, hvor både topledere, mellemledere og andre ansatte er i risikozonen for at kunne blive personligt straffet.

2 responses to “Diesel-skandalen breder sig

  1. Det er jo EU der i første omgang indførte en helt urealistisk test af bilerne hvor man på alle måder lagde op til at fabrikkerne skulle opnå urealistsiske værdier , f eks for brændstofforbruget. Når politikerne laver sådan noget L…. for at snyde nogen forbrugere på eksportmarkederne så opfører de sig odiøst og bedragerisk. Kan man så klandre fabrikkerne for at følge op på det signal de fik ??? Det er jo politikernes afgiftspolitik og tests der afgør hvilken kurs fabrikkerne vælger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *