VW-chef betaler dyrt for dieselskandalen

Dieselskandalen får nu alvorlige personlige konsekvenser for en VW-chef. VW’s tidligere udviklings- og miljøchef i USA, Oliver Schmidt, er for nyligt blevet idømt syv års fængsel ved en domstol i Detroit. Oliver Schmidt skal oven i fængselsstraffen betale en bøde på 400.000 dollar.

Den nye udvikling i sagen kommer i fortsættelse af skandalen, der til dels har ødelagt VWs gode navn og indtil videre har kostet over 20 mia. dollar i bøder og erstatning. Oliver Schmidt, der var ansvarlig for VWs relationer til de amerikanske myndigheder, blev arresteret af FBI i januar 2017 i lufthavnen på vej hjem fra en ferie i Miami med hans hustru – altså mere end et år efter at skandalen var brudt løs, og efter at han var blevet forflyttet til Tyskland. Det forbliver fortsat en gåde, hvorfor han turde tage til USA efter skandalens opkomst.

Dommen er afsagt fem måneder efter, at han erklærede sig skyldig i deltagelse i sammensværgelse for at bedrage regeringen og for overtrædelse af miljølovgivningen.

Væsentlige momenter i sagen:

1. VW har tidligere accepteret at have importeret 600.000 biler med installering af ulovlig software i den tyske bilgigants dieselbiler. VW har i den forbindelse accepteret at betale 4,3 mia. dollar i bøder, samtidigt med at der i en tre-årig periode er iværksat en særlig myndighedsovervågning af virksomhedens compliance-foranstaltninger.

2. Oliver Schmidt er den højest rangerede medarbejder, der indtil videre er blevet dømt i sagen. Tidligere er en ingeniør blevet idømt 40 måneders fængsel efter, at han erklærede sig skyldig i FBIs anklager om medvirken til overtrædelse af de amerikanske regler.

3. Oliver Schmidt fremkom ikke i sin forklaring til myndighederne med nærmere oplysninger om hans mulige chefers ansvar for tiltalepunkterne, og han blev hovedsageligt dømt for at være ansvarlig for det efterfølgende forsøg på at iværksætte en “cover-up”-aktion.

4. Sagen er et eksempel på de amerikanske myndigheders appetit på – udover at gå efter de involverede juridiske personer – også at sigte og tiltale personer, der har deltaget i svindel.

5. En række af de øvrige mistænkte i sagen befinder sig i Tyskland, der dog normalt ikke udleverer deres statsborgere til strafforfølgelse udenfor EU.

6. Et ledelsesmedlem i selskabets Audi-division er blevet arresteret i Tyskland på baggrund af en sigtelse fra FBI. Som italiensk statsborger risikerer han udlevering til USA. Arrestationen af ham ses som et strategisk forsøg på at presse ledere på lavere niveauer til at afgive forklaringer om deres overordnedes medvirken.

Udviklingen i VW-sagen viser, hvordan svindel og ulovligheder i en virksomhed, ikke bare rammer selve virksomheden og de øverste ansvarlige i topledelsen. Sagen har ramt bredt i VW-organisationen, og de syv års fængsel til Oliver Schmidt er med al sandsynlighed ikke den sidste dom, vi ser i sagen.

Dimensionerne i Volkswagen-sagen er usædvanlige, men både i Danmark og internationalt ser vi generelt en stadig mere striks håndhævelse af lovgivningen – med både store bødestraffe og fængselsdomme. En sikring af, at ens virksomhed overholder alle regelsæt både i Danmark og i udlandet bør have en meget høj ledelsesprioritet.

Læs Hans Fogtdals tidligere blogs om dieselskandalen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *